نوع و تیپ خاک کرج

9 / 10
از 17 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 22 بهمن 1401 در ساعت 30 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 88 )

 

فایل نقشه با کیفیت بالا

فایل جداول نتایج آزمایشات خاک در پروژه های مشخص شده روی نقشه

تاریخ انتشار مقاله: 1401/07/10

فهرست مطالب:

1. مقدمه

2. جزئیات بیشتر در خصوص نقشه

3. جزئیات بیشتر در خصوص جدول

4. نکته های پایانی

 

 

1. مقدمه

بافت ژئوتکنیکی کرج طی میلیون ها سال شکل گرفته است و پروفیل ژئوتکنیکی خاک کرج بواسطه شرایط مختلف زمین ساخت و تکتونیک کرج، سازندها، گسل ها، بالازدگی ها، فرورفتگی ها، چین خوردگی ها، چرخش صفحات زمین، فرسایش، چرخش آب در طبیعت، زیست جانوران، عوامل انسانی و موارد این چنینی دارای تنوع چشمگیر می باشد. در برخی از موارد در دو پروژه ساختمانی در مجاورت هم، تغییر محسوس در بافت خاک کرج مشاهده می گردد. لذا ارائه نقشه پهنه بندی ژئوتکنیکی برای کرج نیازمند حفاری های متعدد، مطالعات متمرکز و دقیق می باشد. بر اساس تجربیات آزمایشگاه های خاک در کرج و نظر مولف، با توجه به تنوع خاک کرج ارائه پهنه بندی قابل استناد برای پروژه های ساختمانی در کرج برای اعماق مختلف خاک کرج بسیار دشوار می باشد. با این وجود در این مقاله سعی شده است با تکیه بر تجربیات آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز در انجام مطالعات و آزمایشات خاک در بخش های مختلف شهر کرج، اقدام به تهیه نقشه ای جهت تخمین اولیه از بافت خاک کرج در بخش های مختلف شهر کرج گردد. مبنای اطلاعات ارائه شده در نقشه، نتایج پروفیل خاک حاصل از حفاری بیش از 250 گمانه ماشینی به طول تقریبی در مجموع بیش از 5 هزار متر در کرج می باشد. اطلاعات حاصل از 100 پروژه ساختمانی داوری شده و تایید شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز (شامل حفاری بیش از 150 گمانه ماشینی) در نقاط مختلف شهر کرج بصورت مستقیم بر روی نقشه نگاشت شده است و مشخصات خاک هر پروژه ساختمانی در قالب جدولی قابل رجوع می باشد. نقشه تهیه شده به هیچ عنوان پهنه بندی ژئوتکنیکی شهر کرج نبوده و نمی تواند جایگزین انجام مطالعات ژئوتکنیک دقیق در محل پروژه ساختمانی شود. استفاده از این نقشه جهت برآورد اولیه از نوع خاک محل پروژه ساختمانی و همچنین کنترل صحت مطالعات آزمایشگاه خاک در یک پروژه ساختمانی در مقایسه با بافت کلی منطقه می تواند مفید باشد.

2. جزئیات بیشتر در خصوص نقشه

همانطور که در نقشه مشاهده می شود، در مطالعات انجام شده، بخش هایی از شهر کرج و مناطق اطراف کرج مورد ارزیابی قرار گرفته است و در نواحی مختلف با رنگ های مجزا بافت غالب خاک معرفی شده است. بافت غالب خاک در هر ناحیه بیانگر آن است که تا عمق 30 متر زیر تراز سطح زمین، وجود چه نوع خاکی در آن ناحیه بیشتر می باشد. مطابق نقشه، در بخش های مورد بررسی از خاک کرج، 6 ناحیه با توضیحات زیر تعریف شده است.

1. ناحیه بافت غالب از نوع سنگی

در این ناحیه کرج عمده لایه های زیرسطحی از نوع سنگی بوده و در بخش های مشخص شده با این بافت عموماً در عمق کمتر از 15 متر، به لایه ی سنگ بستر برخورد می گردد. بافت غالب خاک در این نواحی کرج سنگ می باشد. بخش های مشخص شده در این گروه عمدتاً در مناطق شمالی کرج قرار گرفته اند. بخش های شمالی عظیمیه کرج و جهانشهر کرج و شمال باغستان کرج و بخشی های زیادی از محمود آباد و سیاه کلان (حریم گوهردشت کرج) در این ناحیه قرار می گیرد. با بررسی دقیق تر نتایج حفاری در این ناحیه ملاحظه می گردد که در قسمت های شمالی تر، عمق دسترسی به لایه بستر کمتر بوده و در برخی از پروژه های ساختمانی در عمق حدود 1 متر به سنگ بستر برخورد می گردد. هر چند نوع و کیفیت ناحیه سنگی در بخش های مختلف کرج متفاوت است، با این وجود بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج در تمامی این مناطق تیپ خاک از نوع II لحاظ شده و ظرفیت باربری تقریباً مشابه یکدیگر در نظر گرفته می شود.  

2. ناحیه بافت غالب از نوع ماسه ای

در این ناحیه کرج عمده لایه های زیرسطحی خاک از نوع ماسه ای است. هر چند در پروفیل ژئوتکنیکی خاک، لایه های سنگی و لایه های شنی نیز مشاهده می گردد، با این وجود عمده خاک تشکیل دهنده منطقه از نوع ماسه ای می باشد. در بخش های شمالی این ناحیه احتمال برخورد به سنگ بستر در اعماق بیش از 15 متر نیز وجود دارد. خاک بخش هایی از عظیمیه کرج، جهانشهر کرج، گوهردشت کرج و باغستان کرج در این ناحیه قرار می گیرد. در بررسی دقیق تر نتایج حفاری در این ناحیه مشاهده می گردد که در محدوده جهانشهر کرج، اندازه دانه های خاک درشت تر و تراکم خاک نسبت به سایر بخش های این ناحیه بیشتر است. در محدوده گوهردشت کرج، اندازه دانه های خاک کوچکتر شده و تراکم خاک تا حدی کاهش می یابد. وجود لایه های سیلتی در برخی از گزارشات خاک در محدوده گوهردشت کرج ارائه شده است. در محدوده گوهردشت کرج، در مناطق بالایی (شامل بلوار موذن و اشتراکی شمال) و مناطق پایینی (شامل داریوش)، تراکم خاک افزوده شده و اندازه دانه های خاک درشت تر می شود. در کل ناحیه، وجود قلوه سنگ در طول حفاری گزارش شده است. مقادیر قلوه سنگ در خاک در محدوده گوهردشت کرج کمتر می باشد. در محدوده باغستان کرج اندازه دانه ها نسبتاً درشت تر از محدوده گوهردشت کرج می باشد و وجود ریزدانه کمتری در بافت خاک کرج گزارش شده است. بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، در تمامی پروژه های ساختمانی معرفی شده در این ناحیه، تیپ خاک از نوع II گزارش شده است.

3. ناحیه بافت غالب از نوع شنی

در این ناحیه عمده لایه های زیرسطحی از نوع شنی می باشد. در بخش هایی از این ناحیه، وجود لایه های خاک ماسه ای نیز تا عمق کمتر از 30 متر گزارش شده است. بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک صورت گرفته، بخش عمده ای از کرج و فردیس در ناحیه بافت غالب خاک از نوع شنی قرار می گیرد. با وجود بافت غالب خاک درشت دانه در این ناحیه، تفاوت در میزان ریزدانه خاک سبب تفاوت مختصر در بافت این ناحیه کرج شده است. در این ناحیه کرج با حرکت به سمت شرق و جنوب بر تراکم خاک افزوده شده و از طرف دیگر مقادیر ریزدانه در خاک کاهش می یابد. در این ناحیه حد فاصل خیابان بهشتی و آزاد راه کرج- قزوین، مقادیر ریزدانه خاک در بافت درشت دانه خاک محسوس می باشد. میزان ریزدانه خاک در این بخش تا حدی است که از ریزش دیواره گمانه های ماشینی در طول حفاری خاک جلوگیری کرده و نیازی به قرار دادن کیسینگ در طول حفاری خاک وجود ندارد. با این وجود با حرکت به سمت پایین آزاد راه کرج- قزوین، میزان ریزدانه خاک به مقدار زیادی کاهش می یابد. در محدوده فاز 4 مهرشهر کرج، رزکان، شهرک وحدت، شهرک بنفشه و منظریه میزان ریزدانه بسیار کم می باشد و از طرف دیگر قلوه های درشت در طول حفاری خاک مشاهده می شود. در محدوده فردیس نیز وضعیت به همین صورت است. در فردیس بویژه در محدوده کانال فردیس، سه راه حافظیه و مسیر رودخانه فردیس، میزان ریزدانه خاک ناچیز است. بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، در عمده پروژه های ساختمانی انجام شده در این ناحیه، تیپ خاک از نوع II گزارش شده است.

4. ناحیه بافت غالب از نوع شنی و ماسه ای

در این ناحیه، لایه های خاک شنی و لایه های خاک ماسه ای تشکیل دهنده عمده بافت خاک کرج می باشند. به عبارت دیگر در طول حفاری خاک در این ناحیه، با لایه های متوالی شن و ماسه برخورد می گردد. بخش کوچکی از مناطق میانی و شرقی کرج و بخش های عمده ای از مناطق غربی کرج شامل شاهین ویلا، حصارک و گلشهر در این ناحیه قرار می گیرد. بر مبنای نتایج مطالعات ژئوتکنیک، خاک ریزدانه در لایه های شنی و ماسه ای و همچنین وجود لایه های خاک ریزدانه در میان لایه های شنی و ماسه ای در این ناحیه گزارش شده است. بویژه در بخش جنوب غربی این ناحیه در محدوده جنوب آزاد راه کرج- قزوین و در بخش غربی امامزاده طاهر به نحو چشمگیری میزان رس و لای در پروفیل ژئوتکنیکی خاک افزایش می یابد. بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، در عمده پروژه های ساختمانی انجام شده در این ناحیه، تیپ خاک از نوع II گزارش شده است.

5. ناحیه بافت غالب از نوع ریزدانه رسی و سیلتی به همراه میان لایه شنی

در این ناحیه عمده لایه های زیرسطحی خاک از نوع ریزدانه رسی و سیلتی می باشد. در طول حفاری خاک در این ناحیه میان لایه های شنی و در برخی موارد میان لایه های ماسه ای مشاهده می شود. بر اساس حفاری های انجام شده ضخامت لایه های مشاهده شده در مجموع کمتر از 30 درصد ضخامت کل خاک در این ناحیه تخمین زده شده است. عمده بخش های منطقه 4 در این ناحیه قرار دارد. بر اساس نتایج حفاری در این ناحیه، مشاهده گردید که میزان ریزدانه و ضخامت لایه های ریزدانه در بخش غربی این ناحیه بیشتر می باشد. بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، در عمده پروژه های ساختمانی انجام شده در این ناحیه، تیپ خاک از نوع II و یا III گزارش شده است.

6. ناحیه بافت غالب از نوع ریزدانه رسی و سیلتی به همراه میان لایه ماسه ای

در این ناحیه عمده لایه های زیرسطحی خاک از نوع ریزدانه رسی و سیلتی می باشد. در طول حفاری در این ناحیه در برخی موارد لایه های خاک ماسه ای نیز مشاهده می شود. با این وجود بافت غالب خاک از نوع ریزدانه رسی و سیلتی می باشد. عمده بخش های منطقه 12 شامل آق تپه و کیانمهر در این ناحیه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که سطح آب زیرزمینی در این ناحیه بالا بوده و بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، در عمده پروژه های ساختمانی انجام شده در این ناحیه، تیپ خاک از نوع III و یا IV گزارش شده است.

3. جزئیات بیشتر در خصوص جداول

بر روی نقشه موقعیت 100 پروژه ساختمانی شاخص آزمایشگاه خاک و بتن کاوش مهار البرز با استفاده از شماره گذاری نشان داده شده است. به ازای هر شماره یک جدول مشخصات ژئوتکنیکی ارائه شده است. هر جدول مختصری از شرایط ژئوتکنیکی خاک محل پروژه ساختمانی می باشد که از گزارش آزمایشگاه خاک مربوطه (که به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز رسیده است) اقتباس شده است. در هر جدول تعداد چاهک ها و گمانه های شناسایی، تیپ خاک، ظرفیت باربری با توجه به عمق قرارگیری پی و ضخامت تقریبی لایه های خاک (با صرف نظر از میان لایه های با ضخامت کم) ارائه شده است. گزارشات ژئوتکنیک در استان البرز بسیار مفصل تر از جداول ارائه شده در این مقاله می باشد. با این وجود با توجه به هدف مقاله که تخمین اولیه از نوع خاک است، جداول پیوست نقشه ارائه شده است.

4. نکته های پایانی

1. در تهیه و تدوین نقشه و مقاله فوق نتایج حاصل از حفاری های متعدد در سطح شهر کرج مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این وجود نتایج مربوط به پروژه های ساختمانی و حفاری های 100 پروژه ساختمانی شاخص تر که توسط نظام مهندسی ساختمان استان البرز داوری و تایید شده است بر روی نقشه نگاشت شده است. لذا در بخش هایی که اطلاعات حفاری ناقص بوده است، اظهار نظری در خصوص بافت غالب خاک انجام نشده است.

2. مرزهای ارائه شده در نقشه کاملاً تقریبی است و از طرف دیگر این مرزها کاملاً تفکیک کننده دو ناحیه نمی باشد. به عبارت دیگر در حد فاصل هر دو ناحیه تعریف شده، تغییر در بافت خاک بصورت تدریجی بوده و تداخل لایه های خاک در اعماق مختلف بسیار محتمل می باشد.

3. خاک سرشار از عدم قطعیت می باشد. از طرف دیگر حفاری ها و گزارشات مورد استناد در این مقاله دارای دقت های متفاوت و بعضاً روند اجرای متفاوت بوده است. لذا در بعضی موارد عدم یکنواختی اطلاعات بدست آمده با بافت غالب خاک مشاهده می گردد. نمونه ای از این اختلاف را می توان در گزارشات شماره 64، 66، 77 و 78 ملاحظه نمود.

4. در گذشته مشابه امروز ضایعات و نخاله های حاصل از ساخت و سازهای شهری به اطراف شهر و با فاصله ای نه چندان دور برده می شدند و با گسترش شهر ها، مناطقی از بخش های توسعه یافته شهر ها بر روی همین نخاله ها ساخته می شود و در بسیاری از موارد در طول فعالیت های عمرانی پیش از شهرک سازی، در میان نخاله ها، خاک ریخته شده و بصورت غیر اصولی کوبیده می شود و ظاهری مشابه خاک بکر پیدا می کند. غافل از آنکه در میان این بافت به ظاهر متراکم، خلل و فرج و بخش های ناپایدار بسیار وجود دارد و تحت بارگذاری های زیاد و یا لرزه های حاصل از زلزله می تواند سبب ناپایداری سازه شود. با توجه به تاثیر ویژه لایه های زیرسطحی در میزان نشست و ظرفیت باربری سازه، ارزیابی ضخامت خاک دستی و نامناسب سطحی در محل هر پروژه ساختمانی ضروری است. لذا انجام آزمایش خاک در محل هر پروژه ساختمانی بصورت مجزا الزامی می باشد.

5. تغییر در بافت خاک در فواصل کم بسیار محتمل است. بر اساس تجربه این آزمایشگاه خاک در کرج، در برخی از پروژه های ساختمانی در فاصله کمتر از 10 متر تغییر محسوس در بافت خاک مشاهده شده است. از طرف دیگر وجود حفرات و یا لنز های موضعی خاک در یک پروژه ساختمانی بسیار محتمل می باشد. لذا انجام آزمایش خاک در محل هر پروژه ساختمانی بصورت مجزا الزامی است.

6. مجدداً تاکید می گردد که نقشه ارائه شده در این مقاله، پهنه بندی ژئوتکنیکی کرج نمی باشد و ارائه پهنه بندی ژئوتکنیکی کرج نیازمند مطالعات متمرکز و با حجم بسیار بالاتری است. این نقشه صرفاً تخمینی از بافت غالب منطقه را در اختیار می گذارد و لذا استناد به این نقشه جهت انجام پروژه های ساختمانی در کرج مجاز نمی باشد.

جهت آشنایی با شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج، می توانید به مقاله تحت عنوان "شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401" در همین سایت مراجعه بفرمایید.

جهت آشنایی با مراحل و مدت زمان انجام مطالعات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج، می توانید به مقاله تحت عنوان "مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج" در همین سایت مراجعه بفرمایید.

 

ثبت نظر
سامان رجب پور : روش آزمایش و مطالعات
2 0
با عرض سلام و درود. مقاله بسیار کاربردی است خصوصا برای افراد آزمایشگاهی و پیمانکاران و باعث دریافت یک دید اجمالی بر نوع خاک مناطق شهر کرج میشود. آیا برای مطالعات به جز روش های معمول از جمله برش، تک محوری سه محوری و دانهول از روش نوینی همچون masw استفاده شده است؟ اگر انجام شده لطفا نام ازمایش‌ها را بفرمایید. با تشکر
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در تهیه این مقاله صرفاً از نتایج تست های مرسوم آزمایشگاهی و آزمایش دانهول استفاده شده است. نتایج پروژه هایی که از تست MASW استفاده شده است در این مطالعه ارائه نشده است.
hamid mohammadi : آزمایش خاک
2 1
در رابطه با آزمایش خاک در محل ساخت و ساز و پروژه ساختمانی ، اگر با خاکی مواجه شویم ، که نخاله های ساختمانی در زیر ان مدفون شده باشند ، باید محل پروژه به طور کل عوض شود ،؟ یا روشی برای خنثی کردن این مشکل وجود دارد ؟
مدیریت : nv پاسخ
0 0
در صورت برخورد با خاک نامناسب در مرحله اول نسبت به حذف خاک نامناسب اقدام می شود. چنانچه عمق لایه با خاک نامناسب زیاد باشد، تکنیک های مقاوم سازی خاک و تحکیم بستر و یا استفاده از پی های مناسب از جمله شمع در دستور کار قرار می گیرد
مرتضی خداکرمی : سوال
1 0
عرض سلام و درود آیا اندازه دانه های خاک بر سرعت و انتشار موج برشی تاثیر دارد ؟ و اینکه می توان از بافت وجنس خاک تیپ خاک را تشخیص داد ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. بله. نوع و تراکم خاک بر سرعت موج برشی در خاک تاثیرگذار است. از بافت و جنس خاک بر اساس آیین نامه 2800 می توان تیپ خاک را تعیین نمود. با این وجود تست دانهول عمومیت و سندیت و سهولت بیشتری دارد.
سجاد حاجی محمدی : خاک
0 0
با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از مقاله مفیدتون از بین 6 ناحیه بافت خاک که شما تشریح کردید کدام ناحیه برای ساخت پروژه ساختمانی بهتر است. ممنون.
M.reza.zaeim : خاک
0 0
باعرض سلام.مقالع بسیار کاربردی خوصوصا برایی پیمان کار های و...ک میتونن با دید مهندسی تر وارد ارسه کار های عمرانی شوند و کمک چندانی ب انها میشود ممنون از زحمتا شما🙏🙏🙏
محمد نوید عباس ... : آزمایش خاک
3 1
سلام ممنون از مقاله مفید و کاربردی شما آزمایش خاک به غیر از تعیین توع خاک چه معیار های دیگری را مشخص می کند؟ و آیا قبل از احداث هر پروژه نیاز به آزمایش خاک است.به طور کلی در چه صورت خاک قبل از احداث پروژه آزمایش می شود؟
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام. نوع، مشخصات مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی خاک و ادامه پارامترهای مهندسی خاک در اکثر پروژه ها شناخت خاک جهت ساخت پروژه الزامی است.
زهرا پژومان : آزمایش خاک
1 0
سلام و خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون.باتوجه به اینکه هدف از حفاری گمانه ماشینی(1.مغزه گیری از خاک زیر فنداسیون وانتقال آن به آزمایشگاه وانجام آزمایشات خاک مربوطه و2.انجام تست دانهول)میخواستم ببینم این تست چگونه انجام میگیره واینکه آیا میتوان از این روش صرف نظرکرد؟
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام. می توانید در خصوص تست دانهول، در سایت های دیگر مطالعه نمایید.
محمدرضا پرویزی : آزمایش خاک
0 0
ضمن عرض سلام و وقت بخیر ممنونم از مقاله بسیار مفید و کاربردیتون اگر در حین نمونه برداری و یا گمانه زنی در محل قنات های قدیمی بود و ما متوجه نشدیم پس از خاک برداری قنات نمایان شد و خاک اون محل رو سست کرده بود چه کاری باید انجام بدیم آیا میشه قنات رو از بین برد ممنونم
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً تغییر مسیر قنات در زیر سازه با استفاده از لوله گذاری توصیه می گردد.
شقایق قره داغی : خاک
1 0
سلام با تشکر از مقاله و خوب و مفیدتون از نظر جنس خاک تعداد ریز دانه بیشتر باشد بهتر است یا درشت دانه یا نوع مناسبتر برای ساختمان سازی کدام نوع خاک است
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. عموماً خاک درشت دانه با درصد کمی ریزدانه مناسب ترین حالت می باشد.
احسان رازانی : آزمایشگاه خاک
0 0
سلام وخسته نباشید خدمت تیم کاوش مهار..ممنون از مقاله خوبتون بسیار کاربردی و مفیدبود
محمد حبیب نژاد : خاک
0 0
عرض سلام و ادب احترام، با تشکر از مقاله مفیدتون از این ناحیه هایی که شما شرح دادید بهترین ناحیه بافت خاک برای ساخت پروژه ساختمانی کدام است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً در کرج در بخش هایی که با بافت غالب شن معرفی شده است، ظرفیت باربری خاک بیشتر است.
محمدرضا جبلی : تشکر
1 0
با سلام خدمت تیم فوق العاده کاوش مهار ممنون بابت مقاله مفید و کامل که بدون هیچ چشم داشتی که حاصل سال ها تجربه است را در خدمت خوانندگان می‌گذارید.
نیما اولیایی : آزمایش خاک
0 0
با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از مقاله خوبتون . هنگامی که یک پروژه ساختمانی در حال اجرا است ، با توجه به داده های مقاله ممکن است ۱۰ متر جلوتر از منطقه ی آزمایش شده ، نوع خاک تفاوت داشته باشد. اگر این تفاوت خاک به صورت اتفاقی در یک پروژه صورت بگیرد ، آیا تغییری در ساختن و مصالح آن قسمت هایی که بر روی آن ناحیه از خاکِ متفاوت است ، صورت میگیرد یا خیر ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً در مسائل ژئوتکنیک و مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، بدترین حالت مد نظر قرار می گیرد و از طرف دیگر ضرایب اطمینان معمولاً بالا در نظر گرفته می شود. با این وجود چنانچه بر اساس مشاهدات عینی در محل پروژه، خاک نامناسب مشاهده گردید، اصلاح خاک و بهسازی خاک در کرج قبل از ساخت سازه ضروری می باشد.
مهدی روستافر : سوال مربوط ب ازمایشگاه خاک در کرج
1 0
سلام و عرض خسته نباشید میخواسم سوالی مربوط ب (بر اساس مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج، در عمده پروژه های ساختمانی انجام شده در این ناحیه، تیپ خاک از نوع II گزارش شده است) بپرسم ک ب چ دلیل از تیپ خاک نوع II گزارش شده ممنون میشم جوابگو باشید.
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. بافت خاک کرج در بیشتر مناطق درشت دانه و متراکم است و سرعت موج برشی در خاک بالا می باشد. لذا در بیشتر بخش ها تیپ خاک II می باشد.
فاطمه یارمحمدی ... : .
2 0
باسلام وخسته نباشیدو وقت بخیر با تشکر از مقاله پرمحتوایی که دراختیار ما گذاشتید .فقط سوالی که داشتم این است که اگرروی ناحیه ای لایه های زیرسطحی خاک ازنوع ریزدانه رسی وسلیتی باشد وهمچنین ناحیه تصرف شده دارای سطح اب زیرزمینی بالایی باشد پروژه عمرانی احداث شده دچار اختلال ویا مشکل نشست نمیشود ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در صورت ارزیابی مناسب پارامترهای خاک، طراحی صحیح و در موارد مورد نیاز مقاوم سازی اصولی، پروژه دچار اختلال نخواهد شد.
مهران داداشی : انواع خاک در کرج
0 0
با سلام و تشکر از این مقاله مفید. در نکات پایانی به این اشاره شد که احتمال تغییر کیفیت خاک در فاصله کم وجود دارد میخواستم بپرسم اگه در یک پروژه عمرانی در فاصله کم این تغییر به خصوص دیده شد برای رفع مشکل چه راهکاری مناسب وجود دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. طراحی اصولی پی و یا بهسازی خاک بستر گزینه های مناسب می باشد.
حسین محبی راد : طبقه بندی انواع خاک
1 0
با سلام و عرض خسته نباشید ، ممنونم از مقاله خوبتون سوال من در رابطه با آزمایش های خاک است که تو اکثر طبقه بندی ها مثل روش آشتو ،روش متحد (USGS) ،سیستم طبقه بندی BS و.... همگی تقریبا از ریزو درشت بودن ذرات صحبت میکنند آزمایشی که برای مشخصات فیزیکی و شیمیایی انجام میشود چه نام دارد برای پروزه های مسکونی مشخصات فیزیکی و شیمیایی مورد اهمیت هست یا نه؟
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. ملاک طبقه بندی خاک در کرج خواص فیزیکی خاک می باشد. خواص شیمیایی خاک از جمله درصد سولفات و نیترات و ... بصورت جداگانه ارزیابی می گردد. عموماً برای طراحی شمع، پی و بخش هایی از سازه که در تماس با خاک قرار دارند، ارزیابی مواد شیمیایی خاک ضروری است. مواد شیمیایی خاک می تواند موجب آسیب به بتن و آرماتورهای داخل بتن و بخش های فلزی سازه در کرج گردد.
ایمان هنری : سلام. مبنای اطلاعات ارائه شده در نقشه، ...
0 0
نظر شما چیست ؟
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام خسته نباشید ممنون از مقاله جامع و کاملتون مطالب یسبار مفید و کاربردی بودن
علی امینی : ازمایش خاک و نوع تیپ خاک
0 0
تشکر از مقاله کلی و جامع خاک شناسی . با توجه به تیپ و نوع متنوع خاک کرج نسبت به آزمایش هایی خاک . و نوع خاک متنوع ترین خاک را دارا میباشد این آزمایش ها و حفاری ها انجام شده شهر های اطراف هم همین تیپ و مدل خاک را دارن یا تفاوت چشمگیری وجود داره ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
عموماً تغییرات خاک در این حد و بیشتر در تمامی شهر ها وجود دارد.
محمدرضا فرخی : .....
0 0
سلام، باتشکر از مقاله کامل و پر کاربردتون سوالی ک داشتم با توجه به نکات پایانی نقشه که در دسترس هستش مرزهای حدودی از شهر کرج هستش و برای ساخت یک پرژه نیاز به بررسی دوباره خاک محل پرژه است ؟ و برای چگونگی ساخت سازه (اندازه و تعداد طبقات ) ازمایش خاک تعیین کننده هستش ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. انجام آزمایش خاک تعیین کننده تعداد طبقات نیست. چنانچه خاک ضعیف و ظرفیت باربری آن کم باشد، با توجه به تعداد طبقات سازه، بهسازی خاک و طراحی مناسب پی صورت می پذیرد.
مهران داداشی : انواع تیپ خاک در کرج
0 0
ممنون از مقاله مفیدتون میخواستم بپرسم اگر در یک پروژه عمرانی در فاصله کم نوع خاک به طور چشمگیری تغییر کرد چه راهکاری وجود دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
پاسخ این سوال در نظرات قبل داده شده است.
کورش زینعلی : آزمایش خاک
0 0
درود و خسته نباشید خدمت استاد عزیز ممنون از مقاله خوب ومفیدتون و من یه سوالی برام پیش اومد اینکه مقدار عمقی که خاک رو مطالعه میکنیم به چه چیزی بستگی داره اینجا عمق خاک ما ۳۰ متر بود اما ما بعضی اوقات عمق بیشتر یا کمتری از خاک را مطالعه میکنیم چرا؟ ممنون از لطفتون
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. مطابق با آیین نامه 2800، عمق خاک مورد مطالعه برای آزمایشگاه خاک در کرج، 30 متر زیر تراز فونداسیون می باشد.
علیرضا خالصه حس ... : نوع و تیپ خاک کرج
0 0
با سلام و درود.مقاله مفیدی بود.میخواستم بدونم که تیپ خاک بر روی هزینه ساخت و ساز تاثیر داره؟و تیپ خاک با چه روش هایی تعیین میشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. چنانچه خاک از تیپ I و II باشد، نیروی اعمالی به سازه کمتر شده و سازه اقتصادی تر می شود.
مرتضی ابراهیم ز ... : تیپ خاک مناطق کرج
0 0
سلام و تشکر بابت نقشه سوال اینکه نتایج آزمایش هر سازه در طراحی ابعاد فنداسیون و اسکلت تاثیر گذار می باشد؟ یا اینکه موجب عملیات تحکیم لایه های زیر سطحی میشود ؟ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. نتایج آزمایشات خاک منتج به تعیین تیپ خاک شده و طراحی سازه و فونداسیون تابع تیپ خاک می باشد.
محمدرضا اصغری : کاوش مهار البرر
0 0
خیلی ممنون بابت مطالب کامل و مفیدتون امیدوارم مقاله های بیشتری دو خصوص کارهای آزمایشگاهی قرار بدید و تشکر بابت برسی با جزئیات و خوبتون
آرین سرائی مقدم ... : خاک
0 0
سلام خسته نباشید اگر در یک پروژه عمرانی در فاصله کم نوع خاک به طور زیادی تغییر کرد چیکار باید کرد!
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. اصلاح خاک و یا بهسازی خاک در محدوده تغییر یافته و یا طراحی سازه با توجه به شرایط خاک
حسن میرزائی : کاوش مهار البرز
0 0
سلام و خسته نباشید ممنون بابت مقاله عالی و کاربردیتون توضیحات کامل و جامع بود
امیرحسین انامی ... : عمق خاک
0 0
با سلام و تشکر فراوان از گروه کاوش مهار البرز من یک سوالی با خواندن این مقاله برایم پیش آمده است و این است که ما در این مقاله خاک را در عمق 30 متری مورد مطالعه قرار می دهیم آیا در استان های دیگر هم وقتی می خواهیم در رابطه با خاک مطالعه و آزمایش کنیم عمق 30 متری آن را در نظر می گیریم و یا شرایط جغرافیایی تاثیری در عمق خاک ندارد ؟ با تشکر از وقتیکه می گذارید برای ما
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در کل کشور معیار تعیین تیپ خاک بر اساس آیین نامه 2800 مشابه می باشد و در تمام کشور میانگین سرعت موج برشی در 30 متر زیر تراز فونداسیون در نظر گرفته می شود.
علیرضا غلامی : نوع خاک
0 0
با سلام و عرض ادب خدمت استاد نعیمی فر اگر نوع خاک محل مورد نظر دارای تیپ بندی های مختلف باشد و دارای استحکام و مقاومت فشاری کافی برای تحمل وزن ساختمان نباشد با بهسازی خاک و افزایش ظرفیت باربری میتوانیم خاک مورد نظر را تقویت کنیم اما اگر در صورتی که خاک محل مجوزی برای ساخت ندارد آیا میشود اقدامی کرد؟ با تشکر
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. انجام مطالعات ژئوتکنیک مبحثی فنی و مجوز ساخت مبحثی حقوقی می باشد و لذا ارتباط مستقیم با هم ندارد.
احسان رازانی : تیپ خاک
0 0
پروفیل ژئوتکنیکی خاک به علت شرایطی مثل چرخش صفحات ،گسل ها،فرسایش و ... تنوع زیادی دارد.به همین علت برای ارائه نقشه پهنه بندی ژئوتکنیکی برای کرج نیازمند حفاری متعدد و مطالعات دقیق است. بافت غالب خاک در هر ناحیه بیانگر آن است که تا عمق ۳۰ متر زیر تراز سطح زمین چه نوع خاکی وجود دارد.که بر این اساس به ۶ ناحیه مجزا تقسیم می شود.
محمد فرخی : تیپ خاک
0 0
با سلام و احترام برای ساخت سازه در یک منطقه مثلا تیپ خاک از نوع 3 می باشد ایا می توان نتیجه گیری کرد که همه خاکهای ان حوالی همین تیپ خاک را دارند و دیگر نیازی به انجام ازمایش نباشد با تشکر از زحمات تیم کاوش مهار
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. این مورد از نظر فنی می تواند در اکثر موارد درست باشد ولی از نطر حقوقی قابل استناد نمی باشد.
محمد رضا کمالی ... : نظر انواع خاک
0 0
در این‌مقاله به اهمیت دانستن نوع و جنس خاک در قبل از شروع پروژه بحث شده است سوال بنده در مورد آزمایش خاک چند بار و در چه زمان‌هایی لازم است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
آزمایشات خاک پیش از انجام پروژه انجام می گردد.
لعیا اسماعیلی : نوع و تیپ خاک کرج
0 0
با توجه به آیین نامه۲۸۰۰ تیپ بندی خاک ها به ۴دسته تقسیم می شود.با توجه به موضوع های بیان شده تعیین تیپ خاک محل پروژه،در محاسبه نیروی زلزله وارده و در پی آن افزایش ضریب اطمینان طراحی و هزینه ساختمان می شود.
امیرمحمد محمدی : پرسش
0 0
سلام عملیات گودبرداری در منطقه ی انرزی اتمی کرج انجام دادیم طبق مجوز اما به خاک بکر نرسیدیم، و مجری تایید کرد که به تراز رسیدیم ، اما خاک کف گود دستی بوده و ظرفیت باروری را ندارد، در این صورت پس از اتمام ساختمان و نشست چه کسی مسئول خواهد بود؟ مجری یا ناظر یا مالک یا پیمانکار گودبرداری؟ ممنونم از تمامی مقاله های مفیدتون دکتر
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورت عدم دستیابی به خاک بکر، مجری کار را متوقف کرده و ناظر پروژه موضوع را به طراح منتقل کرده و طرح اصلاح خاک و یا طراحی شمع در دستور کار قرار می گیرد. در صورتی که این موضوع انجام نشود، بسته به عدم توقف کار توسط مجری و یا عدم گزارش ناظر به طراح و یا عدم طراحی مجدد توسط طراح، هر یک از آنها تقصیر می گیرند.
امیرحسین احمدی : تیپ خاک مناطق کرج
0 0
با سلام خدمت استاد.سوال بنده در خصوص ناحیه ی اول که بافت آن از نوع سنگی است گفته شده که در برخی از مناطق این ناحیه در عمق ۱ متری به سنگ برخورد میشه پس از رسیدن به سنگ در این عمق راه حل پیشنهادی چیست؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. حفاری در سنگ تا 3 متر ادامه می یابد تا از پیوسته بودن سنگ اطمینان حاصل گردد. در صورت پیوسته بودن سنگ تا عمق 3 متر، ظرفیت باربری بر اساس بستر سنگی محاسبه می گردد.
مرتضی ایراهیم ز ... : نوع تیپ خاک در کرج
0 0
سلام و عرض ارادت . نقشه مطالعه کردم و تشکر میکنم از مجموعه آزمایشگاه کاوش مهار البرز بابت مقاله و تقسیم بندی نوع خاک کرج ا
محمود شریفی : نوع خاک
0 0
با عرض سلام _ امکان این هست که در یک زمین دو نوع خاک داشته باشیم ؟ _ آیا این امکان هست که نوع خاک را خودمان تغییر بدیم یا معادل سازی کنیم ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. 1. در یک زمین با توجه به مساحت و عمق مورد مطالعه امکان وجود چند نوع خاک و چند لایه خاک وجود دارد. 2. خیر
امیرمحمدبرجی : تیپ خاک
1 0
با سلام وخسته نباشید ممنون بابت مقاله خوبتون،سوالی که دارم اینه که آیا ازبافت وجنس خاک میتوان تیپ خاک راتشخیص داد؟واینکه تیپ خاک باچه روش هایی تعیین میشود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بر اساس ارزیابی مشاهداتی تیپ خاک قابل تعیین می باشد ولی برای استناد به تیپ خاک تعیین سرعت موج برشی ضروری است.
فریور صرافیون : خاک دارای رس زیاد
0 0
سلام و خسته نباشید با توجه به نمونه خاک محل اگر میزان رس خاک زیاد باشد ایا نیازی به لایه برداری هست؟در مورد دفن پسماند های شهری اگر حین گود برداری متوجه شدیم از چه نوع خاکی میتونیم برای جایگزینی استفاده کنیم؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. خاک رس در صورت تراکم مناسب خاک نسبتاً خوبی از نظر ظرفیت باربری می باشد. در صورت تراکم نامناسب، تکنیک های بهسازی خاک شامل حذف خاک و اصلاح خاک و یا طراحی پی مناسب جزو گزینه های مناسب می باشد.
امیرمحمد محمدی : کرگیری
0 0
باسلام و خسته نباشید تشکر از مقاله مفیدتون، مقاله تکمیل و کارآمدی بود، منتظر مقالات بعدی هستیم تشکر
امیرمحمد محمدی : تشکر
0 0
سلام و عرض ادب، سوال بنده این هستش که تیپ بندی خاک در هر منطقه که بیان شده به صورت دقیق هستش، بنده نسبت به پروژه هایی که کار کردم تیپ بندی خاک را مقایسه کردم و عینا مطابق مقاله بودند، تشکر از مقاله مفیدتون
ملیکا خدابنده ل ... : خاک
0 0
با سلام و خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون اگر چند پروژه ی مشابه در یک منطقه ی مشخص وجود داشت باید برای هر پروژه به صورت جدا جدا خاک مورد برسی قرار بگیر یا اطلاعات کلی منطقه کافیست؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بر اساس ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، برای هر ساختمان منفرد، عملیات شناسایی بصورت مجزا انجام می گردد. برای انبوه سازی، تعمیم نتایج گمانه ها بر اساس ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان بلامانع است.
یاشار شیخی : نوع خاک
0 0
مقاله بسیار مفیدی بود فقط یک سوال اینکه ایا سایت یا منبع معتر دقیقی برای برسی نوع خاک شهر های مختلف وجود داره؟
مدیریت : پاسخ
0 0
خیر. عموماً پهنه بندی پیش از توسعه شهر ها توسط نهادهای دولتی و با بودجه بسیار انجام می گردد.
حسین خیری : سوال
0 1
سلام و عرض خسته نباشید . با تشکر از مقاله ی کامل و مفیدتون ، این مقاله خیلی دید اجمالی بر نوع خاک های کرج به پیمانکاران میده . ایا نوع خاک تعداد طبقات پروژه را تعیین میکند ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. نوع خاک منتج به طراحی مناسب پی و یا بهسازی خاک جهت ساخت سازه با تعداد طبقات مشخص می شود.
هلیا گودرزی : خاک کرج
1 0
با سلام بافت خاک کرج برای ویلاسازی بهتر است یا تهران؟
مدیریت : پاسخ
1 0
سلام. هر نقطه از خاک تهران و یا کرج ویژگی های خاص خود را دارد و قابل مقایسه در مقیاس مورد سوال شما نیست.
وحید نقاوتی : خاک
1 0
سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما. نوع و جنس خاک قنات با جنس خاک همان منطقه یکی است یا باید نوع خاصی از خاک باشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. موقعیت قنات در پروژه های مطالعات ژئوتکنیک در کرج پیش از خاکبرداری مهم می باشد.
مرجان قائدی : نوع و تیپ خاک
1 0
با سلام و درود نوع و جنس خاک برای ساخت و ساز در مناطق کوهپایه ای به چه صورت است؟ و آیا در صورت الزام به ساخت بنا با مشکل مواجه نمیشود؟ ممنون
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. پروفیل ژئوتکینیکی در هر منطقه و در موقعیت ساختمان بایستی تعیین گردد. لذا به صورت دقیق در خصوص کیفیت و جنس خاک در یک مقیاس بزرگ نمی توان اظهار نظر کرد.
سیمین سلطانی : نظر
2 0
با سلام .ممنون از اطلاعاتی که ارائه دادین .به نظر میرسه آزمایش خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار هست و باید با دقت بالایی انجام بشه و داشتن اطلاعات بد و اشتباه ممکن است از نداشتن اطلاعات بدتر باشه
روح اله خوشدل : روح اله خوشدل
0 0
براي جلوگيري ازریزش دیواره گمانه های ماشینی در طول حفاری خاک در كدام مناطق كرج الزاما نیاز به قرار دادن کیسینگ مي باشد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در مطالعات آزمایشگاه خاک در کرج زمانی که خاک فاقد چسبندگی (فاقد مصالح ریزدانه رسی) باشد، احتمال ریزش گمانه وجود دارد. محدوده فردیس کرج جزء مناطقی است که امکان ریزش گمانه ها در طول حفاری محتمل است.
زهراپژومان : نوع وتیپ خاک
0 0
باسلام و عرض خسته نباشید خدمت تیم کاوش مهار، بهترین ناحیه بافت خاک برای ساخت پروژه ساختمانی کدام است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً خاک های درشت دانه با درصدی ریزدانه و یا درشت دانه سیمانته شده برای ساختمان سازی مناسب تر است.
مصطفی غلامی مقد ... : سوال
0 0
با توجه به اینکه در بعضی مناطق در فاصله کمتر از 10متر بافت خاک تغییر قابل ملاحظه‌ای پیدا میکنه،امکانش هست برای یک پروژه که متراژ بالا هستش برای بخشی از پروژه گود برداری بیشتر و طراحی فونداسیون متفاوت با بخش دیگر همان پروژه لازم‌ به اجرا باشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
در موارد خاص این امکان وجود دارد و با توجه به نوع خاک در برخی بخش ها فونداسیون تقویت می گردد.
مدیریت : پاسخ
0 0
در موارد خاص این امکان وجود دارد و با توجه به نوع خاک در برخی بخش ها فونداسیون تقویت می گردد.
امیررضا آیتی : خلاصه،مفید و کاربردی
0 0
نظر شما چیست ؟
محمدحسین زینعلی : نوع و تیپ خاک
0 0
سلام و درود خسته نباشید مطالب شما مفید و اطلاعات شما درست و کامل می‌باشد .
شقایق قره داغی : مقاله
0 0
سلام وقت بخیر میخاستم بدون اگر ساخت سازه خاک مورد نظر که برای گودبرداری است در زیر اون مقدار زیادی اب باشه که خاک و سست کرده بود آیا روش مقاوم سازی برای اون خاک هست یا کلا ساخت سازه متوقف میشه؟یا ازمایشگاه راهی برای متوقف نشدن پروژه ارائه میده؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. در صورتی که بر اساس نتایج آزمایشات، ظرفیت باربری خاک مناسب نباشد، روش های بهسازی خاک و یا استفاده از شمع و فونداسیون های ویژه راهکار های جایگزین می باشد.
علی قربانی : دانشجو
0 0
سلام خسته نباشید ایا یه سری استثنا در خصوص بافت کرج وجود دارد یا همین چند مورد فقط وجود دارد؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. قطعاً موارد عنوان شده در مقاله کلیت بافت خاک بوده و استثنائات فراوان در محدوده شهر کرج وجود خواهد داشت.
محمد حبیب‌نژاد : خلاصه مقاله
0 0
انواع تیپ بندی خاک براساس آئین نامه های طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، خاک برمبنای میانگین سرعت امواح زلزله ب چهار دسته تقسیم بندی می گردد تیپ ۱ مستحکم ترین خاک های سطحی هستند. سنگ ها و شبه سنگ ها در این دسته قرار می گیرند. تیپ ۲ شامل خاک های بسیار متراکم و یا سنگ های سست می باشد. تیپ ۳ شامل خاک هایی با تراکم متوسط است. تیپ4: ک شامل خاک های نرم است تعیین نوع خاک توسط آزمایشگاه ژئوتکنیک و به وسیله نتایج آزمایش خاک دانهول انجام می شود سوال: تعیین نوع خاک با روش ازمایش دانهول به چ صورتی است؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. نحوه انجام تست دانهول به طور کامل و با جزئیات در اینترنت قابل دستیابی است
سعید وحید نژاد : انواع ساخت و ساز در انواع تیپ خاک در کرج
0 0
همه ی ما بر این موضوع کاملا واقف هستیم که در هر منطقه و یا ناحیه با هر نوع تیپ بندی خاک نوع مصالح و نوع استفاده و نوع کاربری آن متفاوت است، برای مثال در مناطقی که نوع خاک آن جا از جنس رس هست باید از مصالحی قبیل بلوک های بتنی آجر سفالی،سیمان،و... استفاده کرد،دقیقا مثل تیپ بندی بتن که در شرایط آب و هوایی و زیست محیطی مختلف کاربرد مختلفی هم دارد.اما موضوع اصلی که به نظر بنده از اهمیت بالایی هم برخوردار هست اینه که این قبیل قوانین و ضوابط به طور کامل و صحیح در تمامی مناطق و نواحی کرج پیروی و اجرا بشه،که متاسفانه بعضا دوستان مهندس و همکاران گرامی این موضوع رو رعایت نمی‌کنند،به امید خدا برسه روزی که نظارت و کنترل بر این قضیه بیشتر و دقیق تر بشه ،در ضمن خیلی تشکر می کنم از شما بابت این مقاله بسیار مفیدتون.
مدیریت : پاسخ
0 0
ممنون از شما
میلاد کبوتری : مهندسی پی
0 0
مانند همه ی مقالات بسیار کاربردی و مفید . سوالی که مطرح میشه با توجه به تفاوت بافت های نواحی ؛ اگر فقط با اطلاع از جنس بافت ها بخواهیم قضاوت بکنیم ؛ ساختن در کدام بافت از هزینه ی کم تری برخوردار خواهد شد ؟ ممنونم
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً ساخت سازه بر روی مصالح سنگی، شبه سنگ و خاک های درشت دانه متراکم اقتصادی تر می باشد.
سینا نادری : سینا نادری
0 0
سلام ممنون از مقاله مفیدتون آیا امکان تغییر در نوع خاک در طی چند سال وجود داره و اینکه این آزمایش خاک با چه دستگاهی انجام میشه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً تغییرات در خاک در طی میلیون ها سال انجام می گردد. آزمایشات خاک با تجهیزات متنوعی در محل پروژه و در آزمایشگاه انجام می شود.
محمد رسول اکبری ... : با سلام و درود و عرض خسته نباشید.. و تشک ...
2 0
نظر شما چیست ؟
رضا زعیم ازاد : سوال؟!
0 0
با سلام خدمت گروه کاوش مهار راجب این مغاله ی سوال واسه پیش اومده اونم اینه ک توع و تیپ خاک هر منطقه چقدر میتونه روی ارزش املاک اون منطقه تاثیر بزاره؟؟ ایا دلیل با ارزش تر بودن املاک شمال شهر کرج ربطی به این داره که بافت خاک این منطقه از نوع سنگیه؟؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. بجز ضوابط مربوط به تاثیر زلزله و نزدیکی به گسل که بر مواردی از جمله درز انقطاع تاثیرگذاز است و یا خاک های مسئله دار و غیر متعارف، در سایر موارد نوع خاک و تیپ خاک و یا نتایج آزمایشگاه خاک تاثیر چندانی ندارد.
ارشیا کیماسی : نوع تیپ و خاک کرج
0 0
سلام و خسته نباشید... ممنون از مقاله مفید و کاربردی بین 6 ناحیه بافت خاک که شما تشریح کردید کدام ناحیه برای ساخت پروژه ساختمانی بهتر است؟
مدیریت : پاسخ
2 0
سلام. خاک های درشت دانه با بافت متراکم برای ساخت پروژه ساختمانی مناسب تر می باشد.
مهدیه نظری : ‌.
0 0
با توجه به اینکه مناطق مرکزی و شمال کرج دارای بافت سنگی می باشد و در عمق کمتر از ۱۵ متر سنگ است ارتفاع بیشتر از ۱۵ متر لایه ی ماسه ای دارد یا شنی؟
محدثه اعلامی : پرسش
0 0
با عرض سلام و تشکر بابت مقاله جامع شما در این حوزه باتوجه به اینکه رطوبت خاک یکی از پارامتر های مهم در تراکم خاک است سوال بنده این است که این موضوع و تاثیرش در کدام یک منطقه از مناطق ذکر شده بیشتر حائز اهمیت است و نیاز به بررسی داره؟ چون هزینه این سنجش گویا بالاست و در رابطه با بافت هایی که فرمودین کدام یک بهترین برای ساخت و ساز های عظیم و مناسب تر و توان بیشتری دارند؟
کوثر دالوند : .
0 0
با سلام .در این مقاله ۶ ناحیه بافت خاک کرج مورد بررسی قرار گرفته است که شامل:۱_ناحیه بافت غالب از نوع سنگی _ ماسه ای _ شنی _ شنی و ماسه ای_ ریزدانه رسی و سیلیتی به همراه میان لایه شنی _ ریزدانه رسی و سیلیتی به همراه میان لایه ماسه ای میشود که در هریک از این ناحیه ها به مناطقی درکرج که دارای آن نوع خاک هستند و تراکم و اندازه خاک آن ناحیه و... اشاره شده است. ممنون از مقاله خوب و مفیدتون.
نوید الهی : نوع تیپ و خاک کرج
0 0
سلام و عرض خسته نباشید با تشکر از مقاله مفیدتون آیا برای ساخت دو زمین کنار هم نیاز هست خاک هر دو را آزمایش کنیم یا چون در کنار هم هستند خاکشان یکیست و نیازی به آزمایش نیست
محدثه ایمانی : .
0 0
سلام خسته نباشید ممنون از مقاله مفیدتون نوع تیپ خاک تو استحکام سازه تاثیر داره ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. نوع خاک در شدت نیروی زلزله وارد بر سازه تاثیرگذار است.
کوثر دالوند : .
0 0
با سلام .در این مقاله ۶ ناحیه بافت خاک کرج مورد بررسی قرار گرفته است که شامل:۱_ناحیه بافت غالب از نوع سنگی _ ماسه ای _ شنی _ شنی و ماسه ای_ ریزدانه رسی و سیلیتی به همراه میان لایه شنی _ ریزدانه رسی و سیلیتی به همراه میان لایه ماسه ای میشود که در هریک از این ناحیه ها به مناطقی درکرج که دارای آن نوع خاک هستند و تراکم و اندازه خاک آن ناحیه و... اشاره شده است. ممنون از مقاله خوب و مفیدتون.
امیرحسین احمدی : نوع تیپ خاک در کرج
0 0
سلام وخسته نباشید. با توجه به این مسئله که در فواصل کم ممکنه نوع خاک تغییر زیادی کنه اگر در یک زمین، خاک دو تیپ باشه برای احداث سازه چه نکاتی رو باید درنظر گرفت؟
مدیریت : پاسخ
0 0
سلام. عموماً چنانچه ضوابط مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان در خصوص تعداد، عمق و فواصل گمانه ها و چاهک ها رعایت گردد و تعیین تیپ خاک بر اساس ضوابط آیین نامه 2800انجام گردد، می توان به نتایج آزمایشگاه خاک اعتماد نمود.
سینا نادری : سینا نادری
0 0
با سلام و عرض خسته نباشید بابت مقاله کامل و مفیدتون چه نوع خاکی برای ساخت و ساز بهتره و خاک کدوم منطقه کرج از این نوعه؟آیا خاک درشت‌ دانه تر بهتره؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. عموماً خاک درشت دانه رفتار مناسب تری در مقابل بارگذاری دارد. لذا می توان گفت که این خاک برای ساخت و ساز بهتر است. خاک های بخش شمالی کرج و همچنین فردیس از نوع درشت دانه می باشد.
مصطفی غلامی مقد ... : تشکر
0 0
با تشکر از عوامل تهیه مقاله این مقاله ی دید کلی از بافت خاکی کرج میده و بصورت تقریبی میشه گفت کدوم منطقه چه نوع خاکی داره،خیلی عالیه ولی همانطور هم که در مقاله آمده برای هر پروژه باید آزمایش خاک مختص خودشو انجام داد
زهرا پژومان : تیپ خاک
0 0
با سلام وعرض خسته نباشید بابت مقاله مفیدتون،سوالی که دارم اینه که آیا از بافت و جنس خاک میتوان تیپ خاک را تشخیص داد یاخیر؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. مطابق با استاندارد 2800 با توجه به بافت خاک می توان به تیپ بندی خاک پرداخت.
امیرحسین دانشمن ... : کیسینگ
0 0
کیسینگ چیست؟
محمدحسین حسن زا ... : تیپ خاک
0 0
با عرض سلام خدمت شما و ممنون بابت این مقاله و دیگر مقاله هاتون؛فقط اینکه ببخشید استاد از شکلو شمایل خاک در چه حدی میتونیم تیپ خاک رو متوجه بشیم؟اصلا میشه متوجه شد؟ باتشکر.
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در آیین نامه 2800 ویژگی های توصیفی هر یک از تیپ های خاک ارائه شده است. ولی امکان مشاهده بافت خاک در نمای بخش های زیر پروژه میسر نمی باشد. لذا آزمایشگاه خاک در کرج با استفاده از روش های دیگر از جمله تعیین سرعت موج برشی در خاک به ارزیابی تیپ خاک می پردازد.
علیرضا مرادی : اجرای ساختمان
0 0
سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد یک سوالی که برای من پیش اومد اینه که آیا اجرای ساختمان در ناحیه ۱ که پایه آن سنگ است بهتر و مقاوم تر است یا اجرا در ناحیه ای مانند مهرشهر که دشت است و لایه های آن خاک و ماسه است
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در شرایط ساخت مشابه، نیروی وارد از زلزله به سازه در سازه های واقع در خاک قوی تز کمتر از سازه های واقع بر خاک ضعیف تر می باشد.
محبوب محمدی : سلام
0 0
سلام ممنون از مقاله بسیار مفید که یک آگاهی کلی در مورد بافت های مختلف قالب در نواحی مختلف کرج داده شوده که قسمت های شمالی از جنس قالب های سنگی و قسمت های پایین تر ماسه ای و قسمت های از شرق از نوع شنی و قسمت های از غرب از نوع ماسه ا ی و شنی و قسمت های پایینی از نوع ریزدانه رسی سیلتی با میان لایه های شنی و یا ماسه ای می باشد که یک آگهی کلی در مورد تیب های مختلف را دارد که همگی در نقشه به طور واضح می باشد
فاطمه یارمحمدی : روسازی
0 0
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی سوالی ک داشتم این است ک این نقشه ها و تقسیم بندی هایی که انجام شده هیچ تغییری طی چند سال در آن نوع تقسیم بندی ایجاد نمیشود ؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. قطعاً با تکمیل مطالعات، نقشه پهنه بندی خاک کرج نیز تدقیق می گردد.
محمد جواد صادقی : سوال
0 0
با تشکر از شما بخاطر این مقاله بسیار مفید و کاربردی آیا برآورد هزینه ساخت در هر یک از مناطق مختلف خیلی فرق دارد یا جزئی هست؟ با توجه به جنس خاک در مناطق مختلف کرج
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. هزینه اسکلت سازه متاثر از نوع خاک می باشد و با توجه به نوع سازه و ... می تواند کاملاً تقریبی تا 25 درصد بر روی هزینه تاثیرگذار باشد.
عرفان بختیار : تیپ خاک و ..
0 0
سلام ، وقت بخیر ، ممنون از مطالب ارائه شده ی مفیدتان 🙏🏻 سوالی که برام پیش امده در خصوص نوع تیپ خاکه ، که چقدر این موضوع در جهت استحکام ساختمان در مقابل زلزله میتونه تاثیرگذار باشه و ایا روشی وحود داره که بدون ازمایش هم بشه تقریبا نوع تپ خاک یک منطقه رو ارزیابی کرد !!
مدیریت : پاسخ
1 0
با سلام. به طور کلی اگر طراحی سازه بر اساس تیپ خاک موجود بطور صحیح انجام گردد استحکام مورد انتظار در سازه با توجه به اهمیت سازه تامین می گردد. در خاک های قوی تر، موج برشی حاصل از زلزله با سرعت زیاد و دامنه کم از بستر خاک عبور کرده و اثرات تخریبی زیادی بر روی سازه نخواهد داشت. در خاک های ضعیف تر، سرعت موج برشی در خاک کم شده و برای حفظ انرژی موج، دامنه نوسان موج افزایش می یابد. لذا اثرات تخریبی موج برشی ناشی از زلزله بر روی سازه زیاد می شود.
حسین خیری : تشکر
0 0
با سلام سپاس بابت تهیه مقاله دانش افزا تان.
امیرمحمد محمدی : مواجه با لایه آب؟
0 0
سلام و عرض ادب، در منطقه عظیمیه کرج عملیات گودبرداری انجام دادیم و خاک منطقه به اصطلاح راکفیل بوده پس از اتمام عملیات خاکبرداری از کف گود آب به داخل گود وارد میشود به علت چشمه های کوه، سوال بنده این هستش که در صورت مواجه شدن با این رویکرد باید عملیات زهکشی تا چه مدت ادامه پیدا کند؟ آیا پس از بتن ریزی فونداسیون آب موجود باعث مقاومت بیشتر بتن میشود؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. بسته به شدت آب، رویکرد برخورد متفاوت می باشد. در صورت کم بودن شدت آب، ایزوله کردن و قنداق کردن سازه کفایت می کند. در تراوش های بیشتر، استفاده از سیستم زهکشی و پمپاژ توصیه می گردد.
حمید مرادی پرگو : تشخیص خاک دستی
0 0
با سلام منظور از خاک دستی در هنگام گود برداری چیست و آیا میتوان به نتایج آزمایش خاک دستی برای برآورد طراحی سازه اکتفا کرد یا نه؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. منظور از خاک دستی، خاکی است که جزء پروفیل طبیعی خاک نبوده و در طول زمان به محل پروژه منتقل شده است. منظور از خاک نباتی نیز خاکی است که بواسطه حضور ریشه گیاهان و یا مواد آلی زیاد فاقد باربری مناسب جهت احداث ساختمان می باشد. ضخامت خاک دستی و نباتی توسط آزمایشگاه خاک و بتن تعیین و به کارفرما اعلام می گردد.
هیوا آرمندی : دانه ها
0 0
سلام وقت تون بخیر باشه تیپ خاک روی مقاومت سازه مون چقدر تاثیر داره
حمید حیدری هائی : ضرورت آزمایش خاک
0 0
با وجود این حجم از داده در یک منطقه آیا بازم برای ساختمان های ۴طبقه به بالا باید آزمایش خاک صورت بگیره؟
مدیریت : پاسخ
0 0
بله. در هر پروژه بایستی به صورت مجزا خدمات آزمایشگاه خاک و بتن انجام گردد.
میلاد نصیری : .
0 0
با سلام ممنون از تیم کاوش مهار البرز بابت مطالب کاربردی در این مقاله و بررسی نوع و تیپ خاک کرج
شقایق قره داغی : خاک
0 0
سلام و خسته نباشید ممنون از مقاله مفدیتون با توجه به مقاله مشخصه که تشخیص تیپ نوع خاک مسئله مهمی هستش ایا امکان داره ازمایشگاه های دیگر تو نوع تشخیص خاک اشتباه بکنن؟
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. در صورتی که عدد سرعت موج برشی در مرز بین دو تیپ باشد، تفسیر نتایج و دقت آزمایش ممکن است بر صحت تعیین تیپ خاک تاثیرگذار باشد.
سینا طالعی جوشق ... : آزمایش خاک
0 0
با سلام، ضمن عرض خسته نباشید. تشکر می کنم از مقاله بسیار کاربردی شما که سبب ایجاد یک دید کلی و شناخت بهتر از پروفیل ژئوتکنیکی شهر کرج برای جامعه مهندسی می شود. ضمن مطالعه این مقاله سوالی برایم پیش آمد. در ناحیه 6 و یا نواحی مشابه که سطح آب زیر زمینی بالا است، اگر در عمقی کمتر از 30 متر به سفره آب زیرزمینی برخورد شود چه تمهیداتی را باید سنجید؟ چطور می توان عمق سفره را سنجید؟ اگر سطح آب به سطح زمین نزدیک بود آیا نوع فونداسیون باید به فونداسیون عمیق تغییر یابد؟ در این صورت آیا اهمیتی دارد که تیپ خاک بعد از سفره آب زیرمینی از چه نوع است؟ اگر بله چطور می توان از آن خاک نمونه برداری کرد؟ با تشکر از زحمات شما
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام. تعیین عمق دقیق آب کار دشواری می باشد. بعضاً مشاهده آب در یک چاهک یا گمانه معرف وجود آب در منطقه نمی باشد. تغییر لایه های خاک و جریان آب در لایه های درشت دانه خاک از دیگر مواردی است که اطمینان نسبت به تعیین تراز آب را کاهش می دهد. برای تعیین تراز آب، حفاری دستی معمولاً به عنوان مناسب ترین روش اشناخته می شود. هرچند که حفر چاه دستی تا رسیدن به آب در بیشتر پروژه های آزمایشگاه خاک در کرج متعارف نمی باشد. در صورت حضور آب در خاک، ظرفبت باربری کاهش می یابد و لذا تاثیر آب در برآورد ظرفیت باربری می باشد. پس از تعیین ظرفیت باربری، با توجه به بار وارده بر سطح خاک، نوع پی (منفرد، نواری، گسترده، شمع و ...) و ابعاد آن تعیین می گردد.
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
قرارداد همسان خدمات آزمایشگاه بتن و خاک در کرج

قرارداد همسان خدمات آزمایشگاه بتن و خاک در کرج

به منظور آشنایی کارفرمایان محترم از مفاد قرارداد همسان خدمات آزمایشگاه بتن و خاک در کرج، در این بخش ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1402

با توجه به تغییرات قیمت ها، جهت دریافت قیمت روز خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج با شماره تماس ...
دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

دوام بتن در کرج | بتن آماده در کرج

 1. مقدمه بتن ترکیبی از اجزای اجباری شامل: سیمان، سنگدانه (شن و ماسه) و آب می باشد که با توجه ...
کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

کرگیری بتن در کرج - مطالب تکمیلی

توصیه می شود پیش از مطالعه این مقاله، مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن مطالعه شود. ...
کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن

  1. مقدمه: منظور از کرگیری بتن و یا مغزه گیری بتن، برش بخشی از بتن به شکل استوانه ای از در ...
نوع و تیپ خاک کرج

نوع و تیپ خاک کرج

  فایل نقشه با کیفیت بالا فایل جداول نتایج آزمایشات خاک در پروژه های مشخص شده روی نقشه تاریخ ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن در کرج در سال 1401

 شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1402 در کرج  در همین سایت به روز رسانی شده ...
بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

بررسی تغییرات مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 نسبت به 1392

فهرست مطالب: 1. مقدمه 2. تغییرات در بخش مطالعات شناسایی ژئوتکنیک (فصل دوم مبحث هفتم) 3. تغییرات د ...
خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

خدمات آزمایشگاه بتن در کرج البرز بر اساس ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

توصیه می شود مقاله کرگیری بتن در کرج و خدمات تست بتن نیز مطالعه شود. 1. مقدمه در هنگام طراحی سازه ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1400 در کرج

   شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک و بتن سال 1401 در کرج  در همین سایت به روز ر ...
مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان انجام مطالعات ژئوتکنیک در کرج

مراحل و مدت زمان ثبت خدمات آزمایشگاه خاک و انجام مطالعات ژئوتکنیک در شهر کرج و استان البرز به منظور ...
ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک بدون حفر گمانه - معرفی روش MASW

ارزیابی تیپ خاک (I، II، III، IV) بدون حفر گمانه؛ معرفی روش MASW: به منظور تعیین تیپ خاک مطابق با اس ...
شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

شرح و تعرفه خدمات آزمایشگاه خاک در کرج سال 1399

فهرست مطالب: 1. ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیک (با رویکرد پروژه های واقع در استان البرز و شهر کرج) 2 ...
کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

کلیات نشست و ظرفیت باربری خاک

عنوان: معیار نشست و ظرفیت باربری در طراحی فونداسیون سازه کلمات کلیدی: نشست، خاک، کرج، آزمایش سطح م ...
کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

کلیات خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن در کرج

خدمات آزمایشگاهی بتن و خاک خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن مساله ای است که بر اساس مقررات ملی ساختمان بر ...